چرا باید از طب سنتی استفاده کنیم؟

چرا باید از طب سنتی استفاده کنیم؟

طب سنتی در سال های گذشته و مخصوصاً سده پیش، پیشرفت‌های علمی زیادی صورت گرفته‌است. اما در کنار این پیشرفت های علمی، استفاده از طب سنتی همیشه جایگاه و محبوبیت خود را حفظ کرده است.

دلیل محبوبیت آن هم، کم هزینه تر بودن و کم عارضه تر بودن آن در مقایسه با درمان به وسیله دارو های شیمیایی است.
نکته قابل توجه در این امر آن است که، تجویز ها باید توسط یک طبیب حاذق انجام شده باشد تا اثر بخشی مورد نظر صورت گیرد و از عواقب جانبی آن دور بماند.
البته این کار، حتما باید تحت‌نظر یک پزشک حاذق و با در نظر گرفتن مزاج هر شخص صورت میگیرد.
بنابراین اصل دیگری که در درمان با طب سنتی حتما باید در نظر داشت، توجه به مزاج فرد است.
شما میتوانید در مقاله زیر راجع به مزاج شناسی بیشتر بخوانید و با انجام تست، طبع خود را بشناسید.

 لینک مقاله مزاج شناسی

طب سنتی از نگاه سازمان جهانی بهداشت:

«مجموعه‌ای است از دانسته‌ها، مهارت‌ها و اعمال که بر پایه نظریه‌ها، باورها و تجربه‌های بومی فرهنگ‌های مختلف است؛ خواه قابل شرح باشد یا نباشد. این دانسته‌ها، در بهداشت و نیز پیشگیری، تشخیص، بهبود و مداوای بیماری‌های جسمی و ذهنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.» طب سنتی، در واقع همان لایه هایی از پزشکی است که در دانش سنتی وجود دارد. سالیان سال تحقیق و تجربه دانشمندان از زمان قدیم، پشتوانه طب سنتی است.

درمان بیماری‌‌ها با طب سنتی تا چه حد کارساز است؟

در طی این سال ها ، بشر زیان های بسیاری به خودش زده است. از سبک زندگی ناسالم، تغذیه نامناسب، کم‌تحرکی و انواع استرس‌هایی که متحمل می شود. تمام اینها باعث شده که بیماری ها ایجاد و درمان آنها سخت تر و طولانی تر شود.
در این شرایط اولین مرحله برای درمان، از بین بردن وضعیت نامناسب و سپس استفاده از روش های درمانی گیاهی و … است.

در این بین دلایل علمی زیادی مبنی بر استفاده از طب سنتی وجود دارد. در زیر مزایا و معایب این طب، به اختصار آورده شده است:

نقاط قوت طب سنتی:

امروز بحث بیماری هایی که ناشی از روشهای درمانی شیمیایی میباشد، جنجال به پا کرده است.و حتی پزشکان بر این باورند که داروهای کنونی علت پیدایش این بیماریها هستند!

بحث قابل تامل در طب سنتی آن است که کشور ما، منبعی غنی از گیاهان دارویی است و به واسطه شناخت و تجربه خوبی که طبیبان دارند، میتواند بسیار مثمر ثمر واقع شود. و این امکان را به وجود می آورد که اگر درمان توسط فردی حاذق صورت گیرد، ریشه‌ای، اصولی و بدون عوارض جانبی خواهد بود. داروهای گیاهی به نسبتِ دارو های شیمیایی عوارض کمتری دارند و می توانند در درمان بیماری‌هایی مثل افسردگی از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه تر باشند. در طب سنتی، دسترسی به برخی داروها مانند داورهای کنترل کننده ام اس آسان‌تر است و بیمار، راحتی بیشتری در فرایند درمان دارد.

نقاط ضعف طب سنتی:

طب سنتی در کنار فوایدی که دارد، می تواند نقاط ضعف نیز داشته باشد:

تعداد زیادی از مردم بر این باورند که به دلیل طبیعی بودن درمان های گیاهی و رایج بودن، ایمن و بدون خطر هستند. ولی باید بدانیم که این چنین دارو ها نیز، در صورت استفاده‌ نادرست، عوارض خودشان را دارند.مصرف بیش از حد و تداخل با سایر دارو ها میتواند ایجاد کننده این عوارض باشند.از آنجایی که استانداردی قطعی برای محصولات گیاهی در دسترس نیست، ممکن است کیفیت آن تامین نگردد و موجب ایحاد مشکلاتی گردد.استفاده در جای نامناسبِ این گیاهان می تواند آسیب رسان و کشنده باشد. و مصرف خودسرانه و بدون تجویز و مشاوره مشاوره می تواند به این علائم دامن بزند.به هر حال بهتر است برای کمک گرفتن از این علمِ کارساز ، از نظر پزشک متخصص این حوزه غافل نشوید.

 

No comments yet! You will be the first one to comment.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *